Det er først når vi forstår oss selv -
at vi kan forstå oss på andre.
Hva er viktig for deg?
Hva er dine styrker?
Hvordan kommuniserer du best?
Hvordan liker du å samhandle med andre?
Hvordan kan du best mulig lede andre?
Alle velfungerende team har ett kjennetegn:
De skaper en merverdi, for medlemmene og for organisasjonen som helhet.
Når vi mestrer relasjoner, bygger vi trygghet og selvtillit.
Har du noen gang lurt på hvorfor kommunikasjonen flyter lett med noen, men kan være en utfordring med andre? Eller hvordan du kan tilpasse din egen stil for å skape bedre samarbeid og sterkere relasjoner? Jeg bruker verktøyet Insights Discovery™, et spørreskjema og omfattende profil som gir deg innsikt i dine personlige preferanser og hvordan disse påvirker din kommunikasjon og samhandling med andre.
Men Insights Discovery™ er mer enn bare et personlighetsprofil – det er en investering i din personlige og faglige utvikling.
Enten du ønsker å forbedre din selvledelse, bli en mer effektiv leder, eller skape sterkere relasjoner i hverdagen, Insights Discovery™ hjelper deg til å forstå hva som gjør deg unik og hvordan du kan tilpasse din kommunikasjon i relasjon med andre, som kanskje har andre preferanser enn deg selv.
-
Insights Discovery™ er basert på Carl Jungs psykologi og hjelper deg å forstå dine foretrukne personlige atferdsmønstre. Jung identifiserte flere grunnleggende preferanser som påvirker hvordan vi opplever og samhandler med verden rundt oss. En av disse er for eksempel preferansen for ekstroversjon eller introversjon. En preferanse for ekstroversjon gjør at vi henter energi fra samhandling med andre, mens en preferanse for introversjon gjør at vi trives best i mindre sosiale settinger. Vi har begge tendensene i oss, men én vil ofte være mer fremtredende.
I tillegg har vi ulike preferanser for hvordan vi bearbeider informasjon og tar beslutninger. Noen foretrekker detaljer og fakta, mens andre fokuserer på helheten og fremtidige muligheter. Beslutninger kan også tas på ulike grunnlag: Noen legger vekt på logikk og objektive kriterier, mens andre prioriterer verdier og vurderer hvordan valgene påvirker menneskene rundt dem. Disse preferanser vil påvirke hvordan vi interagerer med andre og hvilken type kommunikasjon «lander» bedre hos oss.
Forskjeller som disse forklarer hvorfor to personer kan tolke den samme interaksjonen på helt forskjellige måter.
Gjennom en enkel og intuitiv fargemodell identifiserer Insights Discovery™ dine preferanser, naturlige styrker, drivkrefter og utviklingsområder. Du vil også få konkrete tips og verktøy for hvordan du kan skape gode relasjoner og effektiv kommunikasjon med andre, selv når deres preferanser er helt motsatt av dine.
Det er viktig å presisere at Insights Discovery™ profilen ikke er en test. Det finnes ingen fasitsvar, og ingen profil er «bedre» enn en annen. Styrken til Insights-profilen ligger i selvinnsikten og hvordan dette kan føre til givende relasjoner, effektiv samhandling og en mer meningsfull og givende hverdag, både på jobben og ellers i livet.
-
• Forbedret selvforståelse: Få klarhet i hvordan du foretrekker å kommunisere og samhandle og hvorfor. Få innsikt i hvordan du liker å organisere (arbeids-)hverdagen din og hvilke form for ledelse og kommunikasjon er spesielt utfordrende for deg. Bli kjent med dine styrker og hvilke områder som kan være «blind spots» i din personlige og faglige utvikling.
• Sterkere relasjoner: Lær hvordan du kan tilpasse din kommunikasjon andres behov slik at du bygger bedre relasjoner og et mer effektivt samarbeid.
• Bedre teamarbeid: Når Insights Discovery profilene fylles ut av en gruppe mennesker som samhandler på jobben eller privat, kan dette gi verdifull innsikt i teamdynamikken. Innsikten gjør det mulig å jobbe målrettet med styrker og utviklingsområder for gruppen og øke bevissthet på hvordan hver person kan bidra til å løfte sin egen og andres prestasjon. Fundamentet til effektive team er trygge relasjoner. Gjennom en felles workshop blir vi kjent med hverandres preferanser og drøfter i fellesskap hvordan best utnytte og bygge på hverandres styrker for kommunikasjon og samhandling.
Alle velfungerende team har ett kjennetegn: De skaper en merverdi, for medlemmene og for organisasjonen som helhet.
-
1. Ta kontakt med meg på elke@elke.no for å bestille din personlige profil.
2. Du vil vå tilsendt en link til et digitalt skjema for å lage din personlig profil: Dette tar omtrent 20 minutter.
3. Jeg sender deg din rapport i pdf-format på epost med forslag for mulige tidspunkt for gjennomgang av din personlige profil på zoom eller på kontoret mitt i Horten. Gjennomgangen tar 90 minutter og inkluderer coaching for hvordan omsette kunnskapen i praksis.
4. Videre coaching. Jeg tilbyr individuelle coaching-sesjoner hvor vi går i dybden på din profil, utforsker muligheter og utviklingsområder og setter klare, realistiske mål for din personlige og profesjonelle utvikling.
For grupper, team og avdelinger:
5. Team utvikling. Hver ansatt i gruppen fyller ut sin personlige profil og har en personlig én-til-én gjennomgang av profilen med meg. Etter det samles vi til en felles én dags workshop der vi jobber med teameffektivitet, kommunikasjon og samhandling.
6. Videre teamutvikling. Vi holder innsikten fra den første samlingen levende ved å jobbe videre med moduler som omhandler høyt-presterende team og lederutvikling. Dette kan kombineres med individuell coaching av de ansatte og verktøy som 360-graders evalueringer (Discovery Full Cirle) og egne moduler om:
· Transformasjonsledelse
· Endringsledelse
· Prestasjon og endring
· Den selvbevisste lederen
Programmet skreddersys etter ønske og behov.
-
Pakke 1: Ledelse og Selvledelse:
Inneholder følgende moduler: Grunnkapittel, Lederskap, Personlig Utvikling.
+ 90 minutters én-til-én coaching sesjon der vi går gjennom din profil.
Pris: 7.950 kr
Pakke 2: Ledelse og Påvirkning
Inneholder følgende moduler: Grunnkapittel, Lederskap, Påvirkning & Salg
+ 90 minutters én-til-én coaching sesjon der vi går gjennom din profil.
Pris: 7.950 kr
Pakke 3: Komplett profil
Inneholder alle moduler: Grunnkapittel, Lederskap, Påvirkning & Salg, Personlig Utvikling, Intervjukapittel
+ 90 minutters én-til-én coaching sesjon der vi går gjennom din profil.
Pris: 9.750 kr
-
Avhengig av hvor omfattende profil du ønsker, består rapporten av omtrent 20–35 sider.
Ta kontakt med meg på elke@elke.no, så sender jeg deg et eksemplar av rapporten på e-post.
Oppbygging av Insights Discovery™ profilen:
Insights Discovery™ profilene bygges av flere moduler (kapitler):
Grunnkapittelet og Lederskap
Kapittel for effektivt salg
Kapittel for personlig utvikling
Intervjukapittel
1. Grunnkapittel & Lederskap
Hver Insights Discovery Personlige Profil begynner med grunnkapittelet. Det gir en generell oversikt over personens egen stil. Dette kapittelet er fundamentet for profilen og må inkluderes før tilgang til andre kapitler.
Grunnkapittelet inkluderer:
Oversikt
Styrker og utviklingsområder
Verdi for teamet
Kommunikasjon
Mulige blindsoner
Motsatt type
Forslag til utvikling
Lederkapittelet gir det innsikt i hvordan:
· din stil påvirker de du leder.
· tilpasse ditt lederskap etter individuelle behov.
· skape et ideelt arbeidsmiljø.
2. Kapittel for salg & påvirkning
Denne modulen er ikke bare for selgere, men for alle som trenger å påvirke andre i rollen sin. Kapittelet beskriver kommunikasjons- og salgsstil og dekker faser i en typisk salgsprosess samt hvordan bruke sine styrker best mulig i hver av de fasene. Videre skisseres det områder for utvikling.
3. Kapittel for personlig utvikling
Dette kapittelet tar utvikling til et personlig nivå, med fokus på verdier, visjon, potensial og livslang læring.
Kapittelet utforsker:
Å leve med intensjon
Tids- og livsstyring
Kreativitet
Livslang læring
4. Intervjukapittel
Intervjukapittelet inneholder spørsmål som kan brukes for å lære mer om seg selv og andre. Spørsmålene er utfordrende og utformet for å øke selvbevissthet og identifisere utviklingsområder. Dette kapittelet et utmerket verktøy for coaching og for å styrke relasjoner i team.
To kontakt på elke@elke.no - så sender jeg deg gjerne et et eksemplar av rapporten på e-post.